tirsdag den 18. juni 2013

Fauna og jura

Inden man tager på ferie er det væsentligt - ja, måske det allervigtigste - at man sikrer sig, at risikoen for at blive slået ihjel af et lokalt dyr er et godt stykke under fifty-fifty.
Og at man ikke ubevidst overtræder de lokale love.

I forhold til faunaen i New England (og de dele af Canada, vi skal besøge) er der lutter gode nyheder, læser jeg på Wikitravel. Faktisk ser det nærmest suverænt ud:
* Det er yderst sjældent, og kun i de allersydligste egne af New England, at man støder på giftslanger. Det er tilsyneladende så sjælden en slangeart på disse kanter, at man ikke engang må slå den ihjel, hvis man skulle støde på den.
* Det rygtes, at nogle små sorte fluer kan være temmelig generende. Men det er hovedsageligt i maj og starten af juni.
* En vildfaren elg er med stor sandsynlighed heller ikke rar at køre ind i, når man jo nu ikke ligefrem har planlagt at køre i en gigantisk SUV. Med mindre der altså er tale om en meget fed og dermed statistisk set mere blød elg, der netop som følge af sin fedme kan have skrøbelige knæ - og dermed lettere knækker sammen ved mødet med en Toyota Corolla (eller lignende) i høj hastighed.
* Det farligste dyr i de områder vi skal igennem er sådan set skovflåten, viser det sig. Et dyr man kan være så uheldig at støde ind i overalt på kloden. I udkanten af Pannerup, foreksempel.

Når man nu nærmest på forhånd har overlevet den kommende feries fauna er det tid til at sætte sig ind i den lokale jura, så man undgår unødvendig tidsspilde i amerikanske eller canadiske fængselceller.
Lovene i Canada er tilsyneladende temmelig ordinære.
Det er klart USA, der skiller sig ud:
New York:
* Der er dødsstraf for at springe ud fra en høj bygning.
* Om søndagen må man ikke have en isvaffel i inderlommen.
* Det er strafbart bare for sjov at kyle en bold i hovedet på en anden.
Connecticut:
* Det er ulovligt at skille sig af med brugte barberblade.
* I byen Devon er det ulovligt at gå baglæns efter mørkets frembrud.
Maine:
* Du må ikke stige ud af et fly, mens det er i luften.
* I byen Wells må man må ikke hænge reklamebannere op på kirkegårde.
Massachussets:
* Patroner må ikke benyttes som valuta.
* Gorillaer er ikke tilladte på bagsædet af biler - ligemeget hvilken bil, du kører i.
New Hampshire:
* Alt kvæg, der krydser større veje, skal være udstyret med et aggregat, som opsamler dets fæces.
* Om søndagen er det forbudt at lave stort på toilettet, mens man skuer mod himlen.
Rhode Island:
* Det er strafbart at bide en anden i benet.
Vermont:
* Kvinder med kunstige tænder skal have skriftlig tilladelse fra deres mand til at bære disse.
* Det er ulovligt at benægte eksistensen af Gud.
Pennsylvania:
* Det er ulovligt at sove oven på et køleskab, hvis køleskabet er placeret udenfor huset.

Forestiller mig, at jeg en tidlig søndag morgen kryber ud af soveposen på toppen af et Candy-køleskab. Drikker en kop sort kaffe, mens jeg bapper lidt på e-cigaretten. Jeg følger min almindelige morgenrutine og kigger mod himlen. Ser en mørk silhouet med to arme og ben falde fra en flyvende maskine, da jeg i aerodynamisk stilling gør, hvad der skal gøres på et toilet. En betjent med solbriller holder mig pludselig i skak med en skarpladt pistol. Jeg aner ikke, hvad jeg skal stille op. Faldbyder ham først med en smeltet vaffel-is fra min venstre inderlomme, derefter patroner fra højre. Jeg bider ham blidt i benet med Chars kunstige tænder, men det forekommer mig, at han blot bliver mere ondsindet og bleg.
Måske jeg bare burde gå baglæns ind i gårsdagens nat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar